Synestezja i mówienie o jedzeniu.

Synestezja to w psychologii stan, lub zdolność, w której doświadczenia jednego zmysłu wywołują jednocześnie doświadczenia charakterystyczne dla innych zmysłów. W dużym uproszczeniu chodzi o słyszenie kolorów, czy widzenie dźwięków. Mnie stan taki czasem się przydarza, widzę wtedy dźwięki, jako kolory w przestrzeni.

Podobnie bywa w kuchni. Smaki miewają kolory, dania – kompozycje, wszystko musi ze sobą współgrać. Podoba mi się, że nawet pisanie o jedzeniu wymusza takie synestetyczne słownictwo. Na moją wyobraźnię to działa.

Zresztą nie tylko na moją. Ian Kibbey oraz Corey Creasey, czyli reżyserski duet Terri Timely (po kliknięciu otworzy się ich strona www), zrobili  nawet etiudę filmową na temat dźwięków inspirowanych jedzeniem i jedzeniem które rodzi się ze słów. Zapraszam do oglądania!


Zamieszczone zdjęcie jest klatką z filmu, po kliknięciu przeniesiecie się na stronę jego autorów.

3 myśli na temat “Synestezja i mówienie o jedzeniu.

  1. Podobają mi się tematy, które umieszczasz u siebie na stronie…inspirują :)

    Zazdroszczę Ci stanów widzenia dźwięków :)

    Synestezja…mam ją na co dzień w domu. Moja druga połowa zajmuje się nią naukowo/zawodowo.
    A jeśli miewasz takie stany to moja druga połowa chętnie by z Tobą porozmawiała, niedługo też zaczyna badania na ten temat (zupełnie bezbolesne :D )

    Pozdrawiam

    Lubię to

    1. A mi bardzo podobają się zbiegi okoliczności występujące między Wasabi a Lu is a foodie. : ) Pomogę badawczo bardzo chętnie, z tym że nie jestem pewna, czy moje „widzenie” to kwestia wyobraźni, czy dodatkowych połączeń w mózgu :)

      Chciałabym w najbliższym czasie uzupełnić blog o jakieś krotkie bio:wrzuce tam wtedy adres mailowy. na wszelki.

      no i dziękuję za miłe słowo. aż chce się szperać dalej :)
      Pozdrowienia dla Ciebie, Drugiej Połowy, i DrugiejPołowyWasabi – to już jakoś teraz, no nie?

      Lubię to

Skomentuj

